مقاله حسن محدثی با عنوان «چشماندازی نظری دربارهی خیزشهای اجتماعیی ایران»
صدانت
مقاله حسن محدثی با عنوان «چشماندازی نظری دربارهی خیزشهای اجتماعیی ایران»
حسن محدثی: نوشتن این بحث بلند و طولانی با عنوان «چشماندازی نظری دربارهی خیزشهای اجتماعیی ایران» را در بحبوجهی یک جنبش اجتماعیی سراسری و از ۲۸ مهر ۱۴۰۱ آغاز کرده ام و در ۱۱ آذر به پایان رسانده ام. الان که این نوشته را برای بازنشر کامل آن ویرایش میکنم، ۱۷ آذر ۱۴۰۱ است و جنبش همچنان ادامه دارد. نوشتن در بحبوحهی یک جنبش همراه با پیگیریی اخبار هر روزهی آن و نیز همراه با مطالعهی دیگر خیزشهای اجتماعی و جنبشهای اجتماعی در دهههای اخیر در ایران، به من این امکان را داده است که به زمینهی اجتماعیی بروز آنها بیشتر توجّه کنم. کوشیدم تا جاییکه ممکن است در عین مفهومسازیی لازم برای تبیین و توضیح این پدیده، مفاهیمی قابل فهم برای مخاطب عام را بهکار بگیرم و تا جاییکه ممکن است دقیق سخن بگویم و از کلّیگویی پرهیز کنم. امیدوار ام این نوشته مورد توجّه مخاطبان ارجمند قرار گیرد. انتشار عمومیی آن به من فرصت دریافت نقدهای صاحبنظران ارجمند و آموختن بیشتر را میدهد.
تعریف خیزش اجتماعی
خیزش اجتماعی چیست؟ برای پاسخ به چنین پرسشی میبایست مفهوم خیزش اجتماعی را تعریف کنیم و مشخّصههای آن را بشناسیم. مراد من از خیزش اجتماعی هر نوع حرکت جمعی است که منتهی به بروز شکلی از نارضایتی در محیط اجتماعی میشود و در آن افراد ناراضیی متعدّدی شرکت میکنند. اما نارضایتی چیست؟ نارضایتی محصول سه چیز است:
۱) عدم پاسخگویی به نیازهای فردی و فرافردی،
۲) ایجاد اَشکالی از خسارت مادی و غیرمادی،
۳) عدم برآوردن توقّعات و چشمداشتها.
عدم پاسخگویی به نیازهای فردی و ایجاد خسارت برای فرد، و عدم برآوردن چشمداشتهای فردی نارضایتیی فردی پدید میآورد و عدم پاسخگویی به نیازهای فرافردی (مثلاً نیازهای گروه و سازمان و محلّه و غیره) و ایجاد خسارت در سطح فرافردی و عدم برآوردن چشمداشتهای یک جمع یا گروه اجتماعی، نارضایتیی جمعی پدید میآورد. در این معنا، نارضایتی یعنی ناخشنودی از سه وضع پیشگفته.
خیزشهای اجتماعی ممکن است شکل مسالمتآمیز داشته باشند یا وجهی مخرب و حتّا غارتگرانه پیدا بکنند و بدل به شورش اجتماعی بشوند. یک خیزش اجتماعی ممکن است بدل به جنبش اجتماعی بشود و مدّت مدیدی حیات داشته باشد و حتّا بدل به یک انقلاب اجتماعی بشود یا عمر بسیار کوتاهی داشته باشد. بنابراین، خیزش اجتماعی عنوان عامی است که انواعی از کنش جمعی را دربرمیگیرد. دامنه و برد خیزشهای اجتماعی میتواند محدود یا بسیار وسیع باشد. مثلاً یک خیزش اجتماعی میتواند در میان کارخانهای که هزار عضو دارد، علیه کارفرما رخ بدهد و از قلمروی همان کارخانه هم فراتر نرود و ممکن است کل کشور را درگیر سازد.
با این حال، خیزشهای اجتماعی پدیدههایی خودانگیخته اند. افراد برای خیزش برنامهریزی نمیکنند بلکه در آن درگیر میشوند. بنابراین، میتوان گفت که تظاهرات اعتراضیی برنامهریزی شده با خیزش اجتماعی فرق دارد. خیزشها هم بهصورت تظاهرات بروز مییابند اما هر تظاهرات اعتراضیای خیزش اجتماعی نیست. مثلاً به تحصّن برنامهریزیشده یک گروه اجتماعیی کوچک یا بزرگ نمیتوان خیزش اجتماعی گفت. وقتی خیزشهای اجتماعی تا مدّتی دوام پیدا کنند، بدل به جنبش اجتماعی میشوند و برنامهریزی و شکلی از اَشکال رهبری و مدیریت حرکت نیز در آن پدید میآید.
بنابراین، میتوان تعریف خیزش اجتماعی را چنین خلاصه کرد: کنشهای جمعیی خودانگیختهای که ناشی از نارضایتیی اجتماعی اند و در آن نارضایتیی گروهی از افراد بهنحو جمعی امکان بروز مییابد
.
.
فایل کامل PDF مقاله «چشماندازی نظری دربارهی خیزشهای اجتماعیی ایران»
.
.
جلسه نقد و بررسی مقالهی «چشماندازهای نظری درباره خیزشهای اجتماعی ایران»
به همت مدرسه مطالعات هویت باشگاه اندیشه | پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱
خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳، شبستان باشگاه اندیشه
با حضور دکتر حسن محدثیگیلوایی (مؤلف) و دکتر سیدجواد میریمینق (ناقد)
مشاهده فیلم جلسه نقد و بررسی در یوتیوب | آپارات
.
.
مقاله حسن محدثی با عنوان «چشماندازی نظری دربارهی خیزشهای اجتماعیی ایران»
رضا ایرانمنش