صدانت
نسبت سنجی انواع خداناباوری با خداناباوریهای
دوستانه و
غیردوستانه؛ با
نگاهی به
نظریه ویلیام رو
نسبت سنجی انواع خداناباوری با خداناباوری های دوستانه و غیردوستانه؛
با نگاهی به نظریه ویلیام رو
نویسنده: هادی حکیم شفایی
در این نوشتار، ابتدا مدل او را در تبیین مفهوم خداناباوریِ دوستانه و غیردوستانه به شرح زیر می آوریم و سپس با طرح سه نوع خداناباوری بر اساس منشاء باور، امکان و میزان گرایش هر یک از انواع خداناباوری به خداناباوری دوستانه و غیردوستانه را بررسی خواهیم نمود و فرضیه هایی ارائه خواهیم کرد.
طبق مدل ویلیام رو، خداناباوری را بر اساس درجه گشودگی آن به خداباوری می توان به سه دسته تقسیم نمود:
۱_ خداناباوری غیردوستانه unfriendly atheism
۲_ خداناباوری بی تفاوت indifferent atheism
۳_ خداناباوری دوستانه friendly atheism
خداباوری را هم بر اساس ویژگی ها و درجه سیطره ی خدا بر عالم، به دو دسته می توان تقسیم کرد:
۱_ خداباوری موسع broad theism
۲_ خداباوری مضیّق narrow theism
خداناباوری غیردوستانه، نوعی فهم از هستی است که هر گونه موجود قدسی و ماورایی را انکار می کند و باور به هر نوع مفهوم از خدا را ناموجه می داند.
خداناباوری بی تفاوت، بیشتر، یک وضعیت روانشناختی است که فرد متعلق به آن، میان خداناباوری دوستانه و خداناباوری غیردوستانه، موضع خاصی ندارد و بی تفاوت است.
خداناباوری دوستانه، نوعی فهم از هستی است که به وجود خدا باور ندارد اما در عین حال معتقد است نوع خاصی از خداباوری می تواند موجه باشد و باورمندان به نوع خاصی از خدا در باور خویش، صاحب مبنا هستند.
پس در این تقسیم بندی، تعبیر دوستانه یا غیردوستانه، ارتباطی به رفتار دوستانه یا غیردوستانه ندارد. یک فرد متعلق به خداناباوری غیردوس
+ نوشته شده در سه شنبه 24 مرداد 1402 ساعت: 12:17 توسط مهران شهریاری بازدید :64
برچسب ها:
|
صدانت
درسگفتارهای خداباوری و
خداناباوری، علم و دین در
فلسفهٔ ویتگنشتاین از
زهیر باقری نوعپرست
زهیر باقری نوعپرست: نگرش ویتگنشتاین به خداباوری و خداناباوری با اغلب فیلسوفان متفاوت است و همچنین جایگاهی که او برای علم و دین در زندگی بشر قائل است با نگاههای رایج در مورد این دو پدیده تفاوتهای اساسی دارد. از این رو، اگر مایلید به شکلی کاملاً جدید و متفاوت به خدا، دین و علم بنگرید این درسگفتارها به شما توصیه میشود. در این جلسات به جایگاه دین،خدا و علم در فلسفهٔ ویتگنشتاین میپردازیم. این درسگفتارها بر مبنای کتابی است که به زبان انگلیسی نوشتهام و در دست چاپ است. این درسگفتارها به زبان انگلیسی است و زیرنویس فارسی دارند.
۱- جلسهٔ اول: دین و علم
در این جلسات قرار است درمورد نگرش ویتگنشتاین به دین، خداباوری و علم و طبیعتگرایی بپردازیم. در این ویدیو که نخستین ویدیو از این مجموعه است به بررسی امکان ارائهٔ تعریفی از دین میپردازم و سپس با بررسی متون برجای مانده از ویتگنشتاین به برخی از عناصر مشترک میان ادیان اشاره خواهیم کرد و آنها را بررسی خواهیم کرد. در این جلسه به رساله منطقی فلسفی و درسگفتارهایی در باب باور دینی نیز خواهم پرداخت.
۲- جلسهٔ دوم: جادو و مناسک در جلسهٔ گذشته به جایگاه دین در رسالهٔ منطقی فلسفی و درسگفتارهایی در باب باور دینی ویتگنشتاین پرداختیم، در این جلسه به «اشاراتی در پیرامون شاخهٔ زرین فریزر» است. این ملاحظات شامل نقدهایی است که ویتگنشتاین علیه جیمز فریزر و تصوراتش در مورد جادو، مناسک و دین طرح میکند. با بررسی این متن، تمایز میان علم و دین در فلسفهٔ ویتگنشتاین متاخر مشخصتر میشود.
۳- جلسهٔ سوم: بازی زبانی در این ویدیو ابتدا به مفهوم زبان در فلسفهٔ ویتگنشتای
+ نوشته شده در سه شنبه 24 مرداد 1402 ساعت: 12:17 توسط مهران شهریاری بازدید :73
برچسب ها:
|
صدانت
معنویت در
جهان بیمعنا؛
مصاحبه با
بیژن عبدالکریمیمعنویت در جهان بیمعنا
مصاحبه امیر تاکی با دکتر بیژن عبدالکریمی؛ تابستان ۱۳۹۸
امیر تاکی- انسان همواره به دنبال پاسخ به چراییهای زندگی خود است. خواه این چراییها اساسی و ساختاری باشند و خواه جزئی و کمرنگ. چرایی «بودن» شاید اساسی ترینِ این چراییهاست و با پاسخ به این پرسش، «چه شدن» که همان هدف و غایت است، معنا مییابد. هدف، انگیزه و غایت حرکت انسان وابسته به دانستن و پی بردن به پاسخهایی است که برایش قانع کننده باشد. علاوه بر ایجاد هدف زندگی، این پاسخ اساسی، ارزشهای هر انسانی را تشکیل خواهد داد. در پرتو این ارزشها، چگونگی زیست او معین میشود. بنابراین در پرتو این پاسخ به چرایی بودن، هم سمت و سوی حرکت انسان مشخص شده و هم چگونگی و کیفیت زیست این حرکت هویدا میشود.
علاوه بر این دو، هویت انسان از منظر وجه اکتسابی آن نیز در گرو معنا یافتن او سامان مییابد. در واقع این هویت، همانند ریشه درختی است که تنه آن را که همان حرکت و هدف است، استوار ساخته است.
بنابراین سه مقوله هویت، هدف و ارزش، برخاسته از معنای «بودن» خواهد بود. در این صورت معناگرایی در انسان به یک دغدغه اساسی مبدل میشود. در مسیر یافتن این معنا، برخی عقل، علم و تجربه را کافی میدانند و بر اساس استدلالهای آن در پی پاسخدهی به این پرسشها هستند. برخی هم این ابزارهای ظاهری را مکفی نمیدانند و برای انسان شئون دیگری را که باطنی و روحانی است، در نظر میگیرند. در طول تاریخ این چالش همراه بشر بوده که «آیا دنیا در حقیقت همان چیزی است که با حواس ظاهری درک میکنیم یا دارای ذاتی متفاوت است که در دیده و درک ظاهری ما نمیگنجد؟»
در صورت پذیرفتن حقیقتی ورای ظاهر این عالم، درک باط
+ نوشته شده در جمعه 20 مرداد 1402 ساعت: 19:00 توسط مهران شهریاری بازدید :69
برچسب ها:
|
چند وقتی است که بحث هوش
مصنوعی و
تولید عکس بر
مبنای متن در جهان بسیار داغ شده است و قطعا تا به حال نمونه های بسیاری را از عکس های تولید شده با هوش مصنوعی دیده اید .
در ۱۸ تیرماه سامانه رخشای ،نسخه پردازش و تولید عکس خود با نام “
شهرزاد” را به صورت عمومی رونمایی کرد و دسترسی تمام کاربران برای استفاده از این سامانه را باز کرد :
رونمایی از شهرزاد هوش مصنوعی
ایرانی برای تولید عکس و پشتیبانی از زبان فارسی • آخرین خبر های رخشای (rakhshai.com)
حال چند روزی که از رونمایی از این هوش مصنوعی ایرانی تولید عکس گذشته و کاربران در حال تولید عکس با هوش مصنوعی شهرزاد هستند و نمونه های جالیی را می توانیم در بخش تصاویر عمومی این سامانه ببینیم : بخش عمومی نمایش تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی شهرزاد
در ادامه چند نمونه از تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی شهرزاد را قرار می دهیم :
نمونه تصاویر تولید با هوش مصنوعی شرکت open ai (bing) از تصاویر چهره یک دختر ایرانی :
به دلیل پشتیبانی نکردن از زبان فارسی دستور تولید عکس را به انگلیسی ترجمه کرده ایم :
A teenage girl of Iranian descent with brown eyes without a headscarf is staring deeply into the camera.
تصاویر تولید شده :
تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی شهرزاد :
دستور تولید عکس به زبان فارسی :
یک دختر نوجوان ایرانی تبار با چشمان قهوه ای با روسری، به حالت عمیق به دوربین خیره شده است.
تصاویر تولید شده :
نوشته تولید عکس با هوش مصنوعی ایرانی شهرزاد ( بر مبنای
فرهنگ ملی ) و
مقایسه با
سایر رقبا اولین بار در پارسیان دژ. پدیدار شد.
+ نوشته شده در شنبه 14 مرداد 1402 ساعت: 23:22 توسط مهران شهریاری بازدید :125
برچسب ها:
|
صدانت
گفتگوی بیژن عبدالکریمی با
یورونیوز:
دموکراسی، نسل زد و سلبریتیها
یورونیوز: بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد است. وی که دکتری خود را در دانشگاه مسلمان علیگر هند به پایان رسانده، از منتقدان نگاه سیاسی به فرهنگ و علوم انسانی است. با او درباره تحولات اجتماعی ایران به ویژه در پی جنبش «زن، زندگی، آزادی» گفتگو کردیم.
یورونیوز: آیا «بیتاریخی» را نماد نسل جدید ایران میدانید؟
بیژن عبدالکریمی: قبل از پاسخ به این پرسش، باید معنای بیتاریخبودن را روشن کنم. مراد من از بیتاریخبودن این است که نسلهای جدید به این دلیل که ارتباطشان را با سنت و میراث تاریخی و مآثر فرهنگی از دست دادهاند، رابطهشان با گذشته قطع شده. در نتیجه این نسلها «گذشته» ندارند و چون این نسلها هیچ امید و طرح و اوتوپیایی برای آینده ندارند، لذا آیندهای هم ندارند. به همین دلیل نسلهای جدید در زمان حال غوطهورند، یعنی در روزمرگی متوقف شدهاند و فاقد گذشته و آیندهاند.
این وصف فقط مربوط به نسلهای جدید ایرانی نمیشود و یک وصف وجودشناختی و متافیزیکیِ جهانی است. یعنی در سراسر جوامع جهان، اکثر قریب به اتفاق جوانان بیتاریخاند و رابطۀ خودشان را با گذشته و آینده از دست دادهاند. یعنی فقط این طور نیست که نسلهای جدید ایرانی نسبتی با حافظ، مولانا، قرآن، احادیث و مآثر فرهنگیشان ندارند بلکه نسلهای جدید اروپایی و آمریکایی هم دیگر با هولدرلین، گوته، شیلر، شکسپیر و میراث فرهنگی-تاریخیشان ارتباطی ندارند.
جوانان ایرانی هم درست مثل جوانان اروپایی و آمریکایی، اتوپیایی جز «مصرف» ندارند. هیچ طرح و آرزو و مدینۀ فاضلهای در ذهنشان نیست؛ لذا «بیتاریخی» صرفا صفت جوانان ایرانی نیست بلکه یک و
+ نوشته شده در شنبه 14 مرداد 1402 ساعت: 23:22 توسط مهران شهریاری بازدید :88
برچسب ها:
|
صدانت
نشست تأملاتی دربارهی
نواندیشی دینی در
ایران معاصربه مناسبت دهمین سال تأسیس دین آنلاین نشستی با عنوان «تأملی در نواندیشی و روشنفکری دینی در ایران معاصر» در باشگاه اندیشه برگزار شد. مصطفی ملکیان، حسین هوشمند و امیر مازیار در این نشست حضور داشتند. عبدالکریم سروش نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که سخنانشان به صورت آنلاین پخش شد.
.
.
نشست تأملاتی دربارهی نواندیشی دینی در ایران معاصر | شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲
.
سخنان امیر مازیار در نشست تأملاتی دربارهی نواندیشی دینی در ایران معاصر
بخش اول نشست، سخنان امیر مازیار، محمدرضا لبیب (باشگاه اندیشه) و نورا نوری صفت (دین آنلاین)
دریافت صوت | مشاهده فیلم در آپارات
.
سخنان حسین هوشمند در نشست تأملاتی دربارهی نواندیشی دینی در ایران معاصر
بخش دوم نشست، سخنان حسین هوشمند
دریافت صوت | مشاهده فیلم در آپارات
.
سخنان عبدالکریم سروش در نشست تأملاتی دربارهی نواندیشی دینی در ایران معاصر
بخش سوم نشست، سخنان عبدالکریم سروش
دریافت صوت | مشاهده فیلم در آپارات
.
سخنان مصطفی ملکیان در نشست تأملاتی دربارهی نواندیشی دینی در ایران معاصر
بخش چهارم نشست، مصطفی ملکیان
ده فقره را یادداشت کردهام و این ده فقره را ده سوال میدانم که پروژه روشنفکری دینی یا به تعبیری دیگر پروژه تجددگرایی دینی یا حتا نواندیشی دینی اینها را باید جواب بگوید برای این که این پروژه برای انسان اوائل قرن ۲۱ قانعکننده باشد و این پروژه بتواند مسائلی نظری را حل کند یا مشکلاتی عملی را رفع کند. هیچ کدام از این سوالات سوالاتی نیستند که بتوانم رای خودم را در بابشان بیان کنم. با این که قبلاً جوابهای خودم را تقریبا به همه این سوالات گفتهام، اما در این جا در باب این که این پروژه روشنفکری دینی
+ نوشته شده در شنبه 14 مرداد 1402 ساعت: 23:22 توسط مهران شهریاری بازدید :89
برچسب ها:
|
صدانت
نوشتار محمدامیر قدوسی:
مروری بر
کتاب اخلاق دینشناسی اثر
ابوالقاسم فنائی«اخلاق دین شناسی: پژوهشی در باب مبانی اخلاقی و معرفت شناسانه فقه»، کتابی است به قلم ابوالقاسم فنائی که نشر نگاه معاصر در سال ۱۳۸۹ هجری خورشیدی آن را در ۵۷۸ صفحه منتشر کرده است. این کتاب در یک بیان کوتاه ادعانامهای است مدلّل، اندیشیده، متواضعانه و در عین حال با اعتماد به نفس کامل، علیه سنت اجتهاد فقهی رایج در حوزههای علمیه جهان اسلام و به ویژه جهان تشیع.
نویسنده اندوختههای فراوانی از دو سنت تعلیمی حوزوی و دانشگاهی در آستین دارد و علاوه بر سابقه طولانی آموزش و پژوهش در حوزه علمیه قم، به برکت بهرهمند شدن از فرصت اعزام به انگلستان از سوی یکی از موسسات مهم حوزوی قم برای ادامه تحصیل در حوزه فلسفه اخلاق، هر دو فضای دانشگاههای علوم انسانی ایران و انگلستان را تجربه کرده است، لذا میکوشد تا نمونه درخشانی از یک نقد سنجیده درباره اخلاق اجتهاد را به پیشگاه جامعه علمی تقدیم کند. کتابی که به جرئت میتوان گفت واژه به واژه آن با دقت فراوان عبارت پردازی شده است و به روشنی پیداست که چکیده و دستاورد سالها تامل نویسنده فرزانه آن به ویژه در حوزه معرفت شناسی اخلاقی و فقهی است…
.
.
دریافت فایل PDF این نوشتار
منبع: فصلنامه حیات معنوی ـ شماره ۱۴ ـ زمستان ۱۴۰۱
.
.
نوشتار محمدامیر قدوسی: مروری بر کتاب اخلاق دینشناسی اثر ابوالقاسم فنائی
رضا ایرانمنش
+ نوشته شده در شنبه 14 مرداد 1402 ساعت: 23:22 توسط مهران شهریاری بازدید :102
برچسب ها:
|
صدانت
نشست نقد و
بررسی کتاب «اخلاق؛ دین
طبیعی»نشست نقد و بررسی کتاب «اخلاق؛ دین طبیعی» با حضور نویسنده، ایوب افضلی، و ناقد محترم، دکتر علی مهجور به همت انجمن علمی فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد و ابتدا نگارنده کتاب درباره ضرورت و اهمیت موضوع کتاب اشاره کرده و ساعتی پیرامون محتوای کتاب توضیحاتی ارائه داد. سپس دکتر مهجور ضمن تقدیر از جایگاه کتاب در حوزه فرااخلاق، به نقد اثر پرداخت. در زیر گزارش مبسوط این جلسه و در انتها صوت این جلسه تقدیم میشود.
.
.
نقد و بررسی کتاب اخلاق؛ دین طبیعی
تأملاتی در همپوشانی اخلاق دینی و اخلاق جهانی
نویسنده و ارائه دهنده: ایوب افضلی[۱]
ناقد: دکتر علی مهجور[۲]
در جهان مسیحی، مخصوصا بعد از آکوییناس نگرشی ارسطویی در ماجرای دین و اخلاق حاکم میشود، هر چند در سنت رواقیون و آباء کلیسا نیز توجه به قانون طبیعی (Natural law) سابقه دارد، همچنین قبل از ترجمه آثار ارسطو و افلاطون متکلمان مسیحی به آثار رواقیون (Stoics) و سنت قانونی روم (Roman law) دسترسی داشتهاند، این زمینههای تاریخی متفاوت، مسیرهای متفاوتی برای ما و مسیحیت ایجاد کرده است. در جهان اسلام سیاست ارسطو به دلایل خاصی ترجمه نمیشود، حتی مقداری هم که از اخلاق ارسطویی در دسترس بوده، در اخلاق دینی/شریعت چندان محوریت نمییاید و این نگرش افلاطونی است که انگاره فقیهان ما بوده است و اخلاق دینی و احکام دینی را از جنس رازهای عالم بالا دانستهاند. در جهان اسلام، فارابی بر جمهوری و قوانین افلاطون شرح مینویسند و همچنین ابن رشد بر جمهوری افلاطون شرح مینویسد، اما خبری از سیاست ارسطو نیست. در بین فیلسوف-متکلمان مسلمان در عصر قاجار شخصیتی ایرانی به نام طالقانی -که تا حد زیادی بازگشت به ارسطو را در ا
+ نوشته شده در شنبه 14 مرداد 1402 ساعت: 23:22 توسط مهران شهریاری بازدید :92
برچسب ها:
|
صدانت
درسگفتارهای «چرا نابرابری معضلآفرین
است؟» از
جواد حیدریتی. ام. اسکنلن یکی از مهمترین فیلسوفان سیاسی در روزگار ما است. ترجمهی کتاب اخیر او با عنوان «چرا نابرابری معضلآفرین است؟» سال گذشته از سوی مؤسسهی سروش مولانا منتشر شده است. در این ده درسگفتار سعی شده است که در هر جلسه یکی از فصول کتاب تحلیل و بررسی شود.
برای این کتاب محاسن زیادی برشماردند که از جمله میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد: اول؛ این کتاب به یکی از جدیترین مسائل روزگار ما میپردازد. نابرابری بنا به آمارهای معتبر واقعیتی است که هم سرتاسر جهان را فراگرفته است و هم در کشور ما کاملاً ریشه دوانده است. پرداختن به این واقعیت بسیار تلخ و ویرانگر از وظایف نظریهپرداز سیاسی است. دوم؛ این کتاب نمونهی درخشانی از تفکر تحلیلی در نظریهی سیاسی و فلسفهی سیاسی است. در تفکر تحلیلی وضوح مدعا و اقامهی دلیل بسیار اهمیت دارد. اسکنلن بهصورت حیرتانگیزی مدعای خود را با وضوح هرچه تمام مطرح میکند و برای هر مدعای خود هم ادلهی محکمی اقامه میکند. پس میتوان گفت که اسکنلن در این کتاب با روش تحلیلی به یکی از فوری و فوتیترین مسائل جهان معاصر میپردازد.
جلسهی اول: به عقیدهی اسکنلن به نابرابری فراگیر در سرتاسر جهان (از جمله در ایالات متحده و کشور خودمان ایران) میتوان ایراد اخلاقی جدی وارد کرد. دو نوع دلیل کلی برای ایراد وارد کردن به نابرابری وجود دارد: الف) در نوع اول میگوییم که یکی از شکلهای نابرابری فقر است. ما دلیل خوبی در اختیار داریم که منابع را از ثروتمندان بگیریم و در میان فقرا توزیع کنیم. انسانهای زیادی در سرتاسر جهان و کشور خودمان در فقر شدید غوطهورند، به غذای کافی، آب آشامیدنی بهداشتی، مراقبتهای بهداشتی اولیه
+ نوشته شده در شنبه 14 مرداد 1402 ساعت: 23:22 توسط مهران شهریاری بازدید :89
برچسب ها:
|
صدانت
گفتگوی دیدارنیوز با
محسن برهانی؛ یادگیری، آگاهیرسانی و مطالبهی
حقوق مردمدکتر محسن برهانی، نامی آشنا و پرآوازه برای جامعه و مخاطبان در فضای مجازی است؛ او در حوادث سال ۱۴۰۱ یکی از منتقدان جدی برخورد حاکمیت با مردم بود؛ او مهمان دیدارنیوز در یکی از آخرین روزهای تیرماه بود.
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: آشنایی با قانون و مطالبه حق یکی از محورهای مهم و کلیدی گفتگو با دکتر محسن برهانی بود؛ او معتقد است اگر مردم تلاش کنند و آشنایی بیشتری با آنچه حق آنها است داشته باشند در بسیاری از مواقع میتوانند از بحران عبور کنند یعنی باید مطالبه گری را اولویت قرار دهند.
.
.
مشاهده فیلم قسمت اول این گفتگو در یوتیوب
مشاهده فیلم قسمت دوم این گفتگو در یوتیوب
.
.
آقای دکتر، چه شد که محسن برهانی سال گذشته صحبتها و مطالبی که در توئیتر و جاهای مختلف گفت آنقدر جلب توجه کرد و مردم نسبت به صحبتهای او واکنش نشان دادند؛ فکر میکنید حرفهایی که شما آن موقع گفتید و همچنان ادامه دارد همان چیزی بوده که مردم میخواستند و به همین دلیل شنیده شد؟
نمیتوانم بگویم به دلیل این که حرفهای آنها را من گفتم این مطلب تحقق پیدا کرد، شاید یکی از علتهای اصلی اش این بود که در یک اتفاق اجتماعی حقوق و قانون از آن حالت ویترینی خود خارج شد و با زندگی عادی مردم ارتباط پیدا کرد و مردم دیدند که بر اساس همین قوانینی که قابل فهم است دارای حقوق هستند و میتوانند مطالبه گری کنند و میتوانند حاکمیت را نقد کنند و میتوانند بفهمند که حقوق دارند یا ندارند و به نحوی این اتفاق اجتماعی و عرایضی که من و دیگر اساتید بیان کردند کاری کرد که گویا حقوق و قانون وارد زندگی مردم شد و از آن حالت بسیار تخصصی که در دانشکدههای حقوق و جلسات تخ
+ نوشته شده در شنبه 14 مرداد 1402 ساعت: 23:22 توسط مهران شهریاری بازدید :114
برچسب ها:
|
صدانت
معرفی و
بررسی کتاب اعتقاد بدون تعصب با
حضور حسن
محدثی و
محمود مقدسینشستهای گفتار و اندیشه | جلسه ۶۷
معرفی و بررسی کتاب اعتقاد بدون تعصب
نویسنده: پیتر برگر، آنتون زایدرولد
مترجم: محمود حبیبی
ناشر: انتشارات گمان
با حضور:
دکتر حسن محدثی
دکتر محمود مقدسی
پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲
برگزارکننده: حزب اتحاد ملت ایران اسلامی | شعبه فارس
با اجرای محمدرضا کدیور
کتاب اعتقاد بدون تعصب (در ستایش تردید) نام اثری مشترک از پیتر برگر و آنتون زایدرولد است که موضوع اصلی آن ستایش «تردید» است. در این کتاب بهصورت کلی درمورد شک و ایمان و یقین صحبت میشود و اعتقاد داشتنِ بدون تعصب را میتوان نتیجه گرفت.
.
.
سوالات محمدرضا کدیور از حسن محدثی:
معرفی پیتر برگر و آثار او
کیفیت ترجمهی این کتاب؟
سخن اصلی نویسندگان از نظر شما به عنوان یک فرد خبره در جامعهشناسی مخصوصا جامعهشناسی دین چیست؟
این کتاب چه کمکی به یک ایرانی در دوران کنونی میکند؟
.
.
سوالات محمدرضا کدیور از محمود مقدسی:
با توجه به اینکه عنوان اصلی این کتاب، “در ستایش تردید” است بفرمایید که
تردید چه هست؟ و چه نیست؟
خاستگاه تردید چه هست و چگونه بوجود میآید؟
کارکرد این کتاب برای شما به عنوان پژوهشگر و مدرس فلسفه چه هست؟
محدودیتهای تردید چه هست؟
کارکرد تردید در زندگی فردی و اجتماعی چه هست؟
.
.
مشاهده فیلم این نشست در یوتیوب | آپارات
دریافت صوت این نشست
.
.
معرفی و بررسی کتاب اعتقاد بدون تعصب با حضور حسن محدثی و محمود مقدسی
رضا ایرانمنش
+ نوشته شده در شنبه 14 مرداد 1402 ساعت: 23:22 توسط مهران شهریاری بازدید :89
برچسب ها:
|