صدانت
مقاله «نسبت شرطبندی
پاسکال و دینداری
سنتی» نوشتهی روح
الله پورمطهریچکیده
در پژوهش حاضر، نسبت میان شرطبندی پاسکال و عقلانیت دینداری سنتی بررسی میشود. در آن، پرسش این است که در صورت صحت شرطبندی پاسکال، آیا میتوان از آن، عقلانیت دینداری سنتی را نتیجه گرفت یا خیر؛ یا اینکه بهعکس، شرطبندی پاسکال بهزیان عقلانیت دینداری سنتی هم هست و بهلحاظ منطقی، با آن ناسازگاری دارد. به این منظور، پس از تقریر شرطبندی پاسکال و ارائهٔ تعریفی از دینداری سنتی، از رابطهٔ ایندو، در دو بخش گفتوگو شده است. نتیجهٔ این بررسی آن است که شرطبندی پاسکال، نهتنها عقلانیت دینداری سنتی را اثبات نمیکند، که این استدلال، بر فرض صحت آن، با دینداری سنتی ناسازگار است.
مقدمه
یکی از استدلالهایی که در زمینهٔ باور به وجود خدا مطرح شده است، بهنام «شرطبندی پاسکال» شناخته میشود (پامر، ۱۳۹۳: ۵۲۳). بِلِز پاسکال ریاضیدان، فیزیکدان و فیلسوف فرانسویِ قرن هفدهم میلادی است. استدلال او از دستهٔ دلیلهای عملگرایانه (خسروی فارسانی و اکبری، ۱۳۹۰: ۶) و احتیاطمحور و سودمحور (زادیوسفی و سعیدیمهر، ۱۳۹۴: ۴۴؛ خسروی فارسانی و اکبری، ۱۳۹۰: ۷) است.
در این دسته از دلیلها، بر وجود خدا در عالم واقع استدلال نمیشود؛ زیرا پیشفرض این است که دلیلهایی که بر وجود خدا اقامه شدهاند، اشکالاتی دارند و نمیتوان وجود خدا را بهوسیلهٔ آنها اثبات کرد. دلیلهای عملگرایانه با این هدف اقامه میشوند که باور ما به وجود خدا توجیه عقلانی بیابد؛ یعنی میگویند هرچند وجود خدا در عالم واقع اثبات نشده است، باور به وجود خدا سودمند است یا مصلحت دارد و به این جهت، چنین باوری عقلانی است (زادیوسفی و سعیدیمهر، ۱۳۹۴: ۴۴).
در این تحقیق
ادامه مطلب+ نوشته شده در پنجشنبه 30 فروردين 1403 ساعت: 13:42 توسط مهران شهریاری بازدید :4
برچسب ها:
|
صدانت
وبینار «نقد و
بررسی برنامه زندگی پس از
زندگی» با
حضور حسین بیاتنخستین وبینار مجموعهٔ ناقد
فراسوی تجربههای عجیب؛ نقد و بررسی برنامه زندگی پس از زندگی
به همت موسسه فرهنگی صدانت
ناقد: حسین بیات (کارشناس ارشد منطق و دکترای فلسفه علم، مدرس و پژوهشگر تفکر نقادانه، مدیر موسسه خانه آشنا)
جمعه، ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
مشاهده در یوتیوب
شنیدن در انکر | اسپاتیفای | کستباکس
دریافت صوت به صورت مستقیم
وبینار «نقد و بررسی برنامه زندگی پس از زندگی» با حضور حسین بیات
امید قائم پناه
ادامه مطلب+ نوشته شده در پنجشنبه 30 فروردين 1403 ساعت: 13:42 توسط مهران شهریاری بازدید :7
برچسب ها:
|
یکی از
ابعاد مهم
بررسی مشارکت اجتماعی، تبیین نوع نگاه و رویکرد سیاستهای ملی به این مفهوم و ابعاد مختلف آن است. نهادهای مختلفی در
ایران به اتخاذ سیاست در سطوح مختلف میپردازند. این پژوهش با تمرکز بر سیاستهای
کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزههای مختلف، درصدد است تا ابعاد،
ملاحظات و رویکرد این سیاستها نسبت به موضوع مشارکت
مردمی را مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور، در گام اول، سیاستهای کلان جمهوری اسلامی در دو سطح سیاستهای کلی مصوب رهبر انقلاب و قوانین برنامههای توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند. در گام دوم، متن هر کدام از سیاستهای
مرتبط شامل 52 سیاست کلی ابلاغی رهبری (45 سیاست کلی موضوعی و 7 سیاست کلی برنامه توسعه) و 6 برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی؛ همه ابعاد و ملاحظات مرتبط با مقولات «مشارکت مردمی»، «مشارکت بخش تعاونی»، «مشارکت بخش خصوصی» و «مشارکت بخش غیردولتی»، شناسایی و استخراج شدند. نتایج نشان میدهد بیشترین بعد مشارکت مردم، «اجرای سیاستها» بوده و در بخشهای اقتصادی نیز ظرفیت مشارکت مردمی بیشتر وجود دارد. برخی نقاط ضغف نیز مانند توجه کم به نقش مشارکت مردم در دستورکارگذاری، طراحی، ارزیابی و ارائه بازخورد نسبت به سیاستها از یک طرف و ظرفیتسازی کم نسبت به زمینهها و بسترهای ایجاد مشارکت مردم در سیاستهای مورد بررسی از طرف دیگر دیده میشود.
ادامه مطلب+ نوشته شده در پنجشنبه 30 فروردين 1403 ساعت: 13:42 توسط مهران شهریاری بازدید :6
برچسب ها:
|
بنا بر آمار و گزارش سازمانهای بینالمللی سالها است که پیشرفت
دموکراسی متوقف شده و
افول و پسرفت آن در جهان سرعت گرفته است. در این مقاله به شیوه تبیینی به دنبال پاسخگویی این سوال بودیم که افول دموکراسی در جهان به چه
دلایلی صورت گرفته است؟ بنا بر نتایح تحقیق میتوان گفت، تغییر نگرش شهروندان درباره دموکراسی، بیاعتمادی به مقامات انتخابی، سوءاستفاده از قدرت، موفقیت الگوهای اقتدارگرایانه حکمرانی،
جهانیشدن، نئولیبرالیسم و نابرابری فزاینده، اینترنت و فضای مجازی موجب تضعیف و افول دموکراسی شده است. افزون بر عقبگرد دموکراسی در کشورهای در حالتوسعه، مشکلات کشورهای پیشرفته مانند افزایش هزینهها، ناامیدی از بهبود شرایط زندگی و قطبیشدن جامعه موجب افزایش پوپولیسم و قدرتیابی راستگرایان افراطی شده است. دموکراسی در مقطعی و شرایطی محبوب شد که تمدن غربی در اوج قدرت بود و اکثریت مردم آن را بهترین شیوه حکمرانی میدانستند. افزایش قدرت و موفقیت کشورهای غیردموکراتیک مانند چین، همزمان با بحران، نارضایتی و تبعیض در جوامع دموکراتیک موفقیت الگوهای غیردموکراتیک حکمرانی و ناکارآمدی دموکراسی را نشان میدهد. در شرایطی که دموکراسی حتی در غرب در حال افول است، کشورهای درحالتوسعه بیش از پیش به مدلهای اقتدارگرایانه حکمرانی رو خواهند آورد. در صورت تداوم این شرایط و انجام نشدن اصلاحات زیربنایی در جوامع و نظامهای دموکراتیک افول آن مداوم و فزاینده خواهد بود.
ادامه مطلب+ نوشته شده در پنجشنبه 30 فروردين 1403 ساعت: 13:42 توسط مهران شهریاری بازدید :6
برچسب ها:
|
صدانت
سخنرانی «گونههای
معاصر پیامدگرایی» از
شیرزاد پیک حرفه
ناتوانی «فایدهگرایی کلاسیک» در پاسخ به نقدهای مطرحشده علیه آن (از سوی فیلسوفانی مانند برنرد ویلیمز، جان رالز، رابرت نوزیک و …) آنقدر باعث بدنامیاش شد که بیشتر «فایدهگرایان معاصر» ترجیح دادند خود را «پیامدگرا» بنامند زیرا، همانطور که جولیا درایور بهدرستی میگوید، دیگر شمار بسیار کمی از فیلسوفان، نگرش «فایدهگرایان کلاسیک» را صددرصد میپذیرند.
«پیامدگرایان» معاصر، که بیشتر آنها از ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۱ زاده شدهاند و بهجز دِرِک پارفیت همگی هنوز سرگرم آموزش و پژوهش هستند، با ژرفکاوی دو مفهوم «بیشینهسازی» و «خیر»، گستره گستردهای از گونههای معاصر «پیامدگرایی» را مطرح کردهاند. این فیلسوفان، مانند مایکل اسلات (…ـ۱۹۴۱)، پیتر آنگر (…ـ۱۹۴۲)، دِرِک پارفیت (۲۰۱۷ـ۱۹۴۲)، فرَنک جَکسن (…ـ۱۹۴۳)، فیلیپ پِتیت (…ـ۱۹۴۵)، پیتر سینگر (…ـ۱۹۴۶)، پیتر رِیلتن (…ـ۱۹۵۰)، مایکل زیمرمن (…ـ۱۹۵۱)، مایکل اِسمیت (…ـ۱۹۵۴)، شِلی کِیگن (…ـ۱۹۵۵)، اِلینر مِیسن، فرَنسیس هاواردـاسنایدر و جولیا درایور (…ـ۱۹۶۱)، با طرح پرسشهای جدید درک ژرفتری از «پیامدگرایی» را در اختیار ما قرار میدهند.
«پیامدگرایی واقعیتگرا در برابر پیامدگرایی اگرگرا»، «پیامدگرایی عینیتگرا در برابر پیامدگرایی ذهنیتگرا»، «پیامدگرایی کنشگرا در برابر پیامدگرایی منشگرا»، «پیامدگرایی مبتنی بر بیشینهسازی مطلق خیر در برابر پیامدگرایی مبتنی بر بیشینهسازی کافی خیر» و «پیامدگرایی لذتگرا در برابر پیامدگرایی ترجیحگرا» از جمله گونههای گوناگون پیامدگرایی معاصرند که در این درسگفتار توضیح داده میشوند.
در ادامه، به دوگا
ادامه مطلب+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :11
برچسب ها:
|
صدانت
مقاله «تکثرگرایی حقوقی-فقهی،
ثابتات شریعت و
نظام تقنینی ایران» نوشتهی
محسن برهانی و
الهه لطفعلیزاده
تکثرگرایی حقوقی-فقهی، ثابتات شریعت و نظام تقنینی ایران
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان:
محسن برهانی (دانشگاه تهران)
الهه لطفعلی زاده (دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران)
وجود مؤلفههای تاثیرگذار بر نظام حقوقی نقطه عزیمت پلورالیسم حقوقی است؛ نظریه ای که محوریت آن، بررسی تکثر در یک نظام حقوقی است. با توجه به وجود نوعی تعدد و چندگانگی در اغلب نظامهای حقوقی از قبیل تکثر در مبانی و منابع، ضرورت توجه به این نظریه نمایان میگردد؛ امری که در نظام حقوقی ایران نیز قابل بررسی میباشد. نظام حقوقی ایران از زمان مشروطه در دوگانه شریعت/قانون قرار گرفته و جایگاه این دو به عنوان منبع هنوز یکی از مسائل اصلی نظام حقوقی ایران است. با تصویب اصل چهارم قانون اساسی و مسئولیت شورای نگهبان در تطبیق مصوبات مجلس با موازین اسلامی، این مسأله پیچیدهتر شد، چرا که استنباط فقهی امری متکثر است و یافتن یک نظر و جمع آن با اراده عمومی نیازمند تامل میباشد. در این مقاله با تبیین مفهومی تکثرگرایی حقوقی و فقهی و توجه به ظرفیتهای فقه اسلامی به این مهم پرداخته شده است که در صورت تکثر فتاوا، مجلس در انتخاب هر یک از نظرات به عنوان مبنای فقهی، اختیار دارد و شورای نگهبان نمیتواند به استناد مغایرت مصوبه با نظر فقهی دیگر، آن مصوبه را خلاف شرع تشخیص دهد.
دانلود فایل PDF این مقاله از سرور اول | سرور دوم
مقاله «تکثرگرایی حقوقی-فقهی، ثابتات شریعت و نظام تقنینی ایران» نوشتهی محسن برهانی و الهه لطفعلیزاده
رضا ایرانمنش
ادامه مطلب+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :17
برچسب ها:
|
صدانت
معرفی و
بررسی کتاب «فراز و
فرود ملتها» با
حضور جعفر خیرخواهان و علی
حسین صمدیمَنسِر اولسون در سال ۱۹۳۳ در گراند فورکس داکوتای شمالی متولد شد. والدین او کشاورزانی مهاجر از نروژ بودند. طی این دوران، سرمایهگذاریهای عمومی دولت در مؤسسات آموزشی از قبیل دانشگاه داکوتای شمالی در گراند فورکس و کالج کشاورزی داکوتای شمالی (محل تحصیلات کارشناسی اولسون) امکان تحرک اجتماعی را برای همگان فراهم میآورد.
دستاوردهای دانشگاهی درخشان اولسون و هیجان جوشانش نسبت به اندیشههای نو، او را از گمنامی داکوتای شمالی بیرون کشید. اولسون برنده بورس تحصیلی معروف رودِز برای ادامه تحصیل در دانشگاه آکسفورد شد، در ۱۹۶۳ دکترای اقتصادش را از هاروارد گرفت و در دانشگاه پرینستون استادیار شد. چهار سال بعد او به معاونت و دستیاری وزیر سلامت، آموزش و رفاه آمریکا رسید. او در سال ۱۹۶۷ نخستین شاهکارش کتاب “منطق کنش جمعی” را منتشر کرد. در هجده سال بین انتشار کتابهای “منطق کنش جمعی” و “فراز و فرود ملتها” اولسون به دانشگاه مریلند نقل مکان کرد و به شخصیتی مهم در میان اقتصاددانان بدل شد. سرانجام اولسون در فوریه ۱۹۹۸ پس از بنیان نهادنِ رویکردی نو در اقتصاد سیاسی در گذشت.
اینک پس از ۴۰ سال از نگارش کتاب “فراز و فرود ملتها”، این اثر مهم منسر اولسون به زبان فارسی برگردانده شده است. محمد فاضلی و جعفر خیرخواهان، مترجمان این کتاب هستند و انتشارات روزنه آن را عرضه کرده است.
نیمه اسفند ماه ۱۴۰۲ ، هفتاد و چهارمین جلسه از نشستهای گفتار و اندیشه (شیراز) به همت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی (فارس) به معرفی و بررسی این کتاب با حضور دکتر جعفر خیرخواهان (مترجم کتاب) و دکتر علی حسین صمد
ادامه مطلب+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :11
برچسب ها:
|
صدانت
نشستِ بررسیِ کتابِ «زیستن در
روزگار سخت» با
حضور مصطفی ملکیان و
محمدمهدی اردبیلیدر این جلسه، مصطفی ملکیان و محمدمهدی اردبیلی ضمن ارائه رویکردی تحلیلی به کتاب زیستن در روزگار سخت، اثر پما چودرون، درباره مفاهیم ذهنی خود، حول این ایده نیز به بحث نشستند.
این نشست توسط رسانه آثاروما و با همکاری موسسه فرزانه برگزار شد.
.
.
مشاهده در یوتیوب
مشاهده در آپارات
دریافت صوت با لینک مستقیم
شنیدن در انکر | اسپاتیفای | کستباکس
.
.
نشستِ بررسیِ کتابِ «زیستن در روزگار سخت» با حضور مصطفی ملکیان و محمدمهدی اردبیلی
حسام خیرخواه
ادامه مطلب+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :10
برچسب ها:
|
پیروی از سلف صالح، شعار بسیاری از گروههای اسلامی اهل سنت در عصر حاضر است.
تاکید بر مباحث شرک و مصادیق آن،
توحید و چگونگی حصول به آن و نیز مبارزه با بدعتها در جامعه اسلامی از مهمترین اهداف این گروههای سلفیگرا قلمداد میشود. اما با این وجود، در عمل اختلافات و به تبع آن، دستهبندیهایی در این جریان فکری مطرح است. اهمیت موضوع آن است که از یک سو درچند دهه اخیر تحولات سیاسی زیادی در منطقه و جهان اسلام رخ داده و از سوی دیگر تحول ودگرگونیهایی در ساحت فکر مطرح شده است که این مهم نیازمند گونهشناسی جدیدی از این جریانها است. از این رو پرسش اساسی مقاله این است که «با توجه به تحولات فکری و سیاسی در سلفیگرایی جدید، بر اساس چه معیارهایی میتوان یک دستهبندی عینی و مناسب از سلفیگرایی
معاصر ارائه داد؟» فرضیه مطرح آن است که معیارهای چهارگانه «زمانی»، «اعتقادی»، «سیاسی» و به ویژه «توحید
حاکمیتی» گونهشناسیِ شامل و مناسبی از این جریان ارایه مینماید. برای این منظور، با رجوع به شبکه اجتماعی یوتیوب، دادههای صوتی و تصویری علمای بارز سلفیگرا و غیر سلفیگرای معاصر جمعآوری شده است. در ادامه با استفاده از نرمافزار تحلیل محتوای کیفی مکس کیودیای 2020 به تحلیل آنها مبادرت شده است. نتایج حاصله در قالب یک فلوچارت خود را نشان میدهد که بر اساس آن جریانها سلفیگرایی معاصر چهار مسیر را طی میکنند که عبارتند از: اصولگرایی، عملگرایی اصلاحطلب، عملگرایی انقلابی و جهادگرایی.
ادامه مطلب+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :9
برچسب ها:
|
مقاله حاضر درصدد بررسی
پویاییهای برآمده از
پیمان آکوس بر
بازدارندگی استرالیا و پیوند آن باقابلیتهای ترکیبیِ ایالات-متحده در منطقه
ایندوپاسیفیک در رویارویی با سیالیت محیط عملیاتی نوین است. پرسمان اصلی تحقیق حاضر آن استکه چگونه استرالیا با پیمان آکوس نقش بازدارندگی را در منطقه انجام خواهد داد؟ این پیمان چه قابلیتها و فرصتهایی به آن برای شکل دادن به محیط امنیتی خود میدهد؟ در فرضیه پژوهش استدلال میشود با
تغییر پندار کشورهای شرق آسیا از تهدید چین، توافق آکوس با ایجاد قابلیت دفاعی برای تحول در راهبرد دفاعی و امنیتی استرالیا، این امکان را به آن میدهد تا با انطباق راهبردی با بازدارندگی بیندامنهای ایالاتمتحده و بریتانیا، به مثابه یک قدرت دریایی با ناوگان مدرن ظهور کند و با فعال کردن دینامیزم قدرت در قالب مرکزیت در خوشه اقیانوسیه و قدرت پیوندی با شبکه امنیتی ایالاتمتحده در ایندوپاسیفیک به کنترل نظم از طریق بازدارندگی متعارف در برابر چین بپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد توافق آکوس، با ایجاد همافزایی بین حوزههای مختلف نظامی و غیرنظامی، تجهیز استرالیا به قابلیتهای بازدارندگی هستهای در آینده، نظم منطقهای ایندوپاسیفیک را با گذار از «جغرافیای صلح» به «جغرافیای منازعه» در وضعیت تعادل نوسانی قرار داده و سبب کارکرد نظم در لبه آشوب میشود. برای تبیین پیامدهای پیمان آکوس برای بازدارندگی استرالیا طور خاص و برای امنیت و نظم این منطقه به طور عام از روش تحلیل محتوای دادههای کیفی گردآوری شده از مهمترین اسناد دفاع ملی، اظهارنظرهای مقامهای دولتی استرالیا و نیز تحلیل کارشناسان مسائل دفاعی شرق آسیا و مراکز مطالعاتی امنیتی استفادهشده است.
ادامه مطلب+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :9
برچسب ها:
|